Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Przejazd kolejowy (Polanica-Zdrój / al. Wojska Polskiego)
1
 
Przejazd kolejowy (Polanica-Zdrój - ul.T.Gajcego / LK 309)
1
 
2011-2013 Remont odcinka Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój
51
 
Przejazd kolejowy (Polanica-Zdrój - ul. B. Głowackiego / LK 309)
2
 
Most kolejowy III (LK 309 / p.o. Kłodzko Zagórze)
11
 
Wiadukt kolejowy (Kudowa-Słone)
1
 
Most kolejowy II (LK 309 / p.o. Kłodzko Zagórze)
12
 
Most kolejowy I (LK 309 / p.o. Kłodzko Zagórze)
9
 
Przejazd kolejowy (LK 309 / Kłodzko - ul. Wielisławska)
5
 
Przejazd kolejowy (LK 309 / ul. J. Korczaka)
1
 
Most kolejowy I (rz. Bystrzyca Dusznicka / Polanica-Zdrój)
7
0,098
Posterunek odgałęźny (podg) Kłodzko Nowe
25
0,520
Most kolejowy (Kłodzko Książek - rz. Nysa Kłodzka / LK 309)
13
0,640
Most kolejowy (Kłodzko Książek - rz. Bystrzyca Dusznicka / LK 309)
5
0,800
Przystanek kolejowy Kłodzko Książek
14
2,885
Przystanek kolejowy / Ładownia Kłodzko Zagórze (d. stacja)
23
5,739
Przystanek kolejowy Stary Wielisław
7
10,075
Wiadukt kolejowy (Polanica-Zdrój, ul. Warszawska / LK 309)
9
10,274
Stacja kolejowa Polanica Zdrój
45
11,615
Most kolejowy (pot. Rogoziniec / Al. Wojska Polskiego)
14
11,880 km
Most kolejowy (rz. Bystrzyca Dusznicka / Piekielna Dolina)
90
15,997
Przystanek kolejowy Szczytna (d. stacja)
55
16,340
Most kolejowy (rz. Bystrzyca Dusznicka / Szczytna )
2
16,460
Wiadukt kolejowy (Szczytna / Robotnicza)
2
20,450
Przejazd kolejowy (Dolina)
1
22,137
Stacja kolejowa Duszniki-Zdrój
51
25,550
Wiadukt kolejowy (Słoszów / droga do Kulina)
8
25,890
Przepust (Słoszów / wysypisko)
4
26,172
Tunel kolejowy pod górą Grodziec
21
26,810
Stalowa kładka nad torami (Kulin)
13
27,445
Przystanek kolejowy Kulin Kłodzki (d. stacja)
40
29,415
Wiadukt / przepust (Gołaczów / góra Grodziec)
15
29,960
Wiadukt drogowy (Gołaczów / LK 309)
1
31,390
Wiadukt kolejowy (Lewińska Przełęcz)
5
32,730
Wiadukt kolejowy (Lewin Kłodzki / Góra Gródek)
5
34,400
Przepust ( Przed tunelem )
3
34,730
Tunel kolejowy pod Szubieniczną
22
34,930
Wiadukt kolejowy (Lewin Kłodzki / Szubieniczna)
7
35,470
Most kolejowy (pot. Klikawa / LK 309 - Lewin Kłodzki)
158
35,930
Wiadukt kolejowy (Lewin / Kolejowa)
13
36,096
Przystanek kolejowy Lewin Kłodzki (d. stacja)
27
38,620 km
Wiadukt drewniany (Jeleniów)
6
39,967
Stacja kolejowa Kudowa-Zdrój
33
42,110
Wiadukt drogowy (Kudowa-Słone)
1
42,377
Stacja kolejowa Kudowa Słone (dawna)
13
43,755
Most kolejowy (rz. Metuje / Słone - Běloves)
9
 
 
 
 
  ID: 540112

Linia kolejowa nr 309 (Kłodzko Główne-) Kłodzko Nowe - Kudowa-Zdrój (-granica państwa)

Bäderbahn, Gebirgsbahn Kudowa-Glatz



Budowa
1888-1906
 
Jednotorowa, niezelektryfikowana linia o długości 44 km, łącząca Kłodzko z uzdrowiskami kłodzkimi: Polanicą, Dusznikami i Kudową. Formalnie rozpoczyna się na posterunku odgałęźnym Kłodzko Nowe. Linia planowana też jako graniczna z przejściem do Nachodu. Linia otwierana w 4 etapach przez 16 lat. Ten przedział ma także odzwierciedlenie w architekturze dworców. W pierwszym etapie pociągi z Kłodzka doprowadzono przez Polanicę do Szczytnej - 15 grudnia 1890 r. Celem doprowadzenia kolei do Szczytnej była ...
Jednotorowa, niezelektryfikowana linia o długości 44 km, łącząca Kłodzko z uzdrowiskami kłodzkimi: Polanicą, Dusznikami i Kudową. Formalnie rozpoczyna się na posterunku odgałęźnym Kłodzko Nowe. Linia planowana też jako graniczna z przejściem do Nachodu. Linia otwierana w 4 etapach przez 16 lat. Ten przedział ma także odzwierciedlenie w architekturze dworców. W pierwszym etapie pociągi z Kłodzka doprowadzono przez Polanicę do Szczytnej - 15 grudnia 1890 r. Celem doprowadzenia kolei do Szczytnej była poprawa wywozu drewna z terenów górskich oraz szkła z hut w Szczytnej i okolicach. Na odcinku podgórskim, z Kłodzka do Polanicy budowa nie nastręczała trudności. Wyjątkiem była przeprawa przez rzeki: Nysą Kłodzką i Bystrzycą Dusznicką tuż za Kłodzkiem. Za Polanicą linię śmiało poprowadzono na półce skalnej w Piekielnej Dolinie (przełom Bystrzycy Dusznickiej), którą to dolinę pociągi pokonywały po imponującym moście-wiadukcie przerzuconym nad rzeką. Przedłużenie linii ze Szczytnej w kierunku uzdrowisk nastąpiło dopiero 12 lat później - 1 grudnia 1902 r. pociągi dotarły do Dusznik. Przez kolejne 3 lata budowano najbardziej wymagający odcinek trasy, gdzie krętą linię (najciaśniejszy łuk ma promień 197 m) poprowadzono trawersując strome zbocza Wzgórz Lewińskich. Stojące na przeszkodzie góry: Grodziec ponad Kulinem i Szubieniczną ponad Lewinem przebito tunelami. Piękny w swej formie i lokalizacji jest kamienny most/-wiadukt w Lewinie. 10 lipca 1905 r. pociągi dojechały do Kudowy (dokładniej: do Zakrza, dziś osiedle Kudowy). Czwarty etap rozpoczął się gdy 15 czerwca 1906 r. pociągi dotarły do położonego 2,5 km Słonego (także osiedle Kudowy) z zamiarem doprowadzenia torów do granicy i budowy przejścia granicznego z ówczesną Austrią. Przejście to z różnych powodów formalnie nigdy nie powstało. Pod koniec wojny, z powodu ofensywy Armii Czerwonej w 1945 r. i konieczności ewakuacji ze Śląska żywności wojsko niemieckie rękami jeńców zbudowali drewnianą przeprawę mostową na rzece Metuji. Dnia 20 kwietnia 1945 r. przejechał po niej do Nachodu pierwszy pociąg. Przeprawa nie istniała długo, gdyż szybko zapadała się w grząskim gruncie i już w 1947 r. została rozebrana.

Linia Kłodzko - Kudowa funkcjonowała nieprzerwanie do przełomu wieków. Jednak najpierw w lipcu 1997 r. Nysa Kłodzka podmyła tory na odcinku Kłodzko Nowe - Kłodzko Książek, a następnie w nocy z 22 na 23 lipca 1998 roku zniszczony został na skutek ulewy most pomiędzy Polanicą a Szczytną. Kursy pociągów zawieszono na 1,5 roku. Dopiero 20 stycznia 2000 roku, po odbudowaniu mostu ruch na linii został przywrócony, jednak regularne kursy pociągów powróciły dopiero 1 sierpnia 2000 roku. Od tego czasu parametry linii ulegały stałemu pogorszeniu z uwagi na brak remontów, a w konsekwencji spadek prędkości, malejącą ilość podróżnych. Zaczęło także brakować lokomotyw do obsługi tej trudnej trasy. W 2005 r. zamknięto połączenie na miesiąc dla wykonania napraw. W 2009 r. 44-kilometrową trasę pociąg pokonywał w 2,5 godziny. Co ciekawe rozkład jazdy na rok 2009 przewidywał nawet zwiększenie liczby połączeń. Niestety stało się zupełnie inaczej od 4 marca 2010 zawieszono całkowicie przewozy pasażerskie na linii. W roku 2010 rozpoczęto przygotowania do remontu linii (studium wykonalności) na górskim odcinku z Dusznik do Kudowy. Prace budowlane na odcinku górskim zaczęły się w lipcu 2011 r. i trwały do połowy 2014 r. (w ostatnim etapie budowa mijanek z peronami, montaż odbojnic, ułożenie torów postojowych na stacji w Kudowie, łączność między posterunkami). Jeszcze w trakcie prac budowlanych i porządkowych zdecydowano o otwarciu linii dla ruchu pasażerskiego. Inauguracja ruchu miała miejsce 15 grudnia 2013 r. Oficjalny przejazd wykonał szynobus Kolei Dolnośląskich SA134-025. W pierwszym rozkładzie po otwarciu linii zaplanowano 4 pary pociągów KD, czas przejazdu 1h10m. W roku 2015 r. kursuje na dobę 6 par pociągów, w tym 2 pary pociągów PKP IC (oprac. moose)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) na linii 309 liczony od posterunku odgałęźnego Kłodzko Nowe (w nawiasie odległości od Kłodzka Głównego - tak liczono także kilometraż niemiecki):
- , Kłodzko Główne, st., (km 0,000)
- , Kłodzko Miasto, po., (km 1,734)
- , Kłodzko Nowe, p.odg., km 0,098 (km 4,043)
- , Kłodzko Książek, po., km 0,800 (km 4,879)
- , Kłodzko Zagórze, po., km 2,885 (km 6,933)
- , Stary Wielisław, po., km 5,739 (km 9,782)
- , Polanica Zdrój, st., km 10,274 (km 14,317)
- , Szczytna, po., km 15,997 (km 20,020)
- , Duszniki Zdrój, st., km 22,137 (km 26,180)
- , Kulin Kłodzki, po., km 27,445 (km 31,488)
- , Lewin Kłodzki, po., km 36,096 (km 40,139)
- , Kudowa Zdrój, st., 39,967 (km 44,010)
- , Kudowa Słone, d. st., km 42,377 (km 46,420)
- granica państwa, km 43,755 (km 47,800)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900-05-01
    komentarze: 0
    Letni rozkład jazdy na linii Kłodzko-Duszniki, ważny od 1 maja ...
  • Data: 1901-12
    komentarze: 0
    Początki budowy kolei w Dusznikach - prace ziemne na przyszłej ...
  • Data: 1905
    komentarze: 1
    Fragment odcinka linii kolejowej z Dusznik do Kudowy.
  • Data: 1905
    komentarze: 1
    Fragment odcinka z Dusznik do Kudowy w opisie pocztówki ,,Carbonschiefer ...
  • Data: 1905
    komentarze: 3
    Fragment linii kolejowej nr 309; według opisu widokówki: Carbonschlefer-Einschnitt. ...
  • Data: 1905
    komentarze: 0
    Budowa górskiej linii kolejowej z Dusznik do Kudowy była wdzięcznym ...
  • Data: 1905-07-08
    komentarze: 6
    Świętowanie z okazji pierwszego pociagu na stacji kolejowej w ...
  • Data: 1905-07-08
    komentarze: 1
    8 lipca 1905 roku. Uroczysty pociąg otwierający odcinek Duszniki ...
  • Data: 1905-07-08
    komentarze: 0
    Odjazd ze stacji Duszniki pierwszego, uroczystego pociągu do Kudowy ...
  • Data: 1905-1906
    komentarze: 0
    Fragment linii kolejowej Duszniki Zdrój-Kudowa Zdrój. (moose: ...
  • Data: 1905-1906
    komentarze: 0
    Fragment linii kolejowej Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój w okolicach ...
  • Data: 1905-1906
    komentarze: 0
    Fragment mapy z przewodnika turystycznego po Kudowie i okolicach ...
  • Data: 1905-1906
    komentarze: 2
    Fragment linii kolejowej Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój w okolicach ...
  • Data: 1905-1908
    komentarze: 0
    Hotel Malwa i linia kolejowa z Polanicy do Szczytnej - widok w ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 0
    Hotel Malwa i linia kolejowa z Polanicy w kierunku Szczytnej i ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 1
    Kręty trawers północnych zboczy Grodźca, wysoko ponad zabudową ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 0
    Pociąg wjeżdżający na wiadukt w Piekielnej Dolinie.
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 0
    Pociąg w Piekielnej Dolinie.
  • Data: 1905-1911
    komentarze: 1
    Pociąg na linii kolejowej Reinerz-Kudowa(ob.Duszniki Zdrój-Kudowa ...
  • Data: 1906-1909
    komentarze: 0
    Pociąg na wiadukcie w Piekielnej Dolinie (Höllental), w pobliżu ...
  • Data: 1906-1910
    komentarze: 0
    Pociąg w okolicach Kulina. Wersja czarno-biała pocztówki http://wroclaw.hydral.com.pl/65670,foto.html
  • Data: 1906-1911
    komentarze: 0
    Odcinek Duszniki-Kudowa był ostatnim fragmentem linii kolejowej ...
  • Data: 1906-1911
    komentarze: 2
    Fragment odcnika z Dusznik do Kudowy, zapewne wkrótce po wybudowaniu. ...
  • Data: 1906-1915
    komentarze: 0
    Linia kolejowa z Dusznik do Kudowy, fragment w okolicy Lewina ...
  • Data: 1907
    komentarze: 0
    Fragment linii kolejowej Duszniki-Zdrój - Kudowa-Zdrój nieopodal ...
  • Data: 1907
    komentarze: 0
    Fragment linii kolejowej Duszniki-Zdrój - Kudowa-Zdrój nieopodal ...
  • Data: 1910
    komentarze: 1
    Keilendorf-Lewin 1910
  • Data: 1910
    komentarze: 3
    Kudowa-Reinerz 1910 (na odcinku między Lewinem Kłodzkim a Kulinem).
  • Data: 1910
    komentarze: 0
    Fragment odcinka linii kolejowej z Dusznik do Kudowy w okolicy ...
  • Data: 1910-1912
    komentarze: 0
    Kudowa-Zdrój, linia kolejowa w kierunku Dusznik-Zdroju.
  • Data: 1910-1915
    komentarze: 1
    Hotel Malwa. Widok z linii kolejowej Kudowa-Kłodzko, która tutaj ...
  • Data: 1910-1915
    komentarze: 1
    Lokalny pociąg z Kudowy do Kłodzka prowadzony pruskim tendrzakiem ...
  • Data: 1910-1915
    komentarze: 0
    Pociąg w Piekielnej Dolinie
  • Data: 1910-1917
    komentarze: 4
    Dawniej fabryczka drewnianych kołków (ołówków?)Karla Mielerta, ...
  • Data: 1910-1919
    komentarze: 0
    Tę pocztówkę wysłaną w 1919 roku mamy już na stronie, ale w wersji ...
  • Data: 1910-1920
    komentarze: 0
    Widok na Góry Stołowe z linią kolejową w okolicy wsi Kulin Kłodzki.
  • Data: 1910-1925
    komentarze: 3
    Piekielna Dolina (niem. Höllental) – przełomowy odcinek doliny ...
  • Data: 1920-1926
    komentarze: 3
    Linia kolejowa Duszniki-Kudowa w okolicach Lewina.
  • Data: 1920-1927
    komentarze: 0
    Polanica Zdrój, widok na Piekielną Dolinę (Höllenthal). Zdjęcie ...
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 0
    Fragment linii kolejowej z Dusznik do Kudowy w pobliżu Gołaczowa, ...

Linia kolejowa nr 309 (Kłodzko Główne-) Kłodzko Nowe - Kudowa-Zdrój (-granica państwa) na innych fotografiach
  • 1930 - 1945
  • 2013
  • 2002
  • 2002
  • 2012
  • 2007
  • 2012
  • 2016
  • 2016
  • 2016
  • 2016
  • 2016
  • 2016
  • 2017