MENU
Przejazd "Wielkiej Sowy" zarejestrowano z dawnego odgałęzienia krótkiej linii kolejowej (zelektryfikowanej), do zakładów papierniczych w Młynowie z ładownią w Ścinawicy (dawnych). Na końcu pociągu drugi parowóz 52 8131-6.

Dodał: Stan° - Data: 2015-09-12 10:47:09 - Odsłon: 2462
11 września 2015

Data: 2015:09:11 15:23:52   ISO: 125   Ogniskowa: 7.1 mm   Aparat: NIKON COOLPIX L840   Przysłona: f/3.6   Ekspozycja: 10/1250 s  


To ostatni budynek wsi Ścinawica przy przejeździe kolejowym przez drogę wiodącą do wsi Gołogłowy, położonej w bezpośrednim sąsiedztwie. Dawniej, oprócz typowych obowiązków związanych z obsługą strzeżonego przejazdu kolejowego (Bahnwärter), ten posterunek obsługiwał odgałęzienie linii kolejowej o długości ponad 3 km, w kierunku północnym do zakładów papierniczych w Młynowie. Była to linia zelektryfikowana z dużym punktem przeładunkowym w połowie trasy (w obrębie wsi Ścinawicy). Przy tym przejeździe, oprócz odgałęzienia był drugi tor zakończony kozłem oporowym, na którym lokowano gotowe składy do ekspedycji towarów.
Skład z surowcami do zakładów w Młynowie przyjeżdżał z Kłodzka Głównego i zatrzymywał się za przejazdem kolejowym. Po przestawieniu zwrotnicy wagony przetaczano do ładowni w Ścinawicy, a w drodze powrotnej lokomotywa zabierała ekspediowane wagony. Na tej rozbudowanej bocznicy manewrowały małe elektrowozy, kompletując mniejsze składy na dodatkowym torze przy odgałęzieniu z głównej linii kolejowej. Całość funkcjonowała prawie do końca XX wieku. [Stan]

  • /foto/263/263626m.jpg
    2009
  • /foto/263/263252m.jpg
    2009
  • /foto/266/266237m.jpg
    2009
  • /foto/5648/5648501m.jpg
    2015
  • /foto/5648/5648506m.jpg
    2015
  • /foto/7897/7897972m.jpg
    2015

Stan°

Poprzednie: Reklamy schroniska Strona Główna Następne: Dom nr 48a


arkadoo | 2015-09-16 10:05:46
Na fb padło pytanie: Bohdan Kopcza: Skąd pochodzi źrodło informacji, że bocznica była zeelektryfikowana?
Stan | 2015-09-16 10:38:14
Od mojego kolegi Zbgniewa K. mieszkającego po sąsiedzku (Gołogłowy) od 1947 roku. Trakcja zasilana była przez elektrownię zakładową.
Pan Bohdan | 2015-09-16 13:53:02
Witam! Jestem autorem komentarza na fb. Bardzo ciekawą informacja jest to, że bocznica była zelektryfikowana. Jednakże, potraktowałem ją jako nieprawdziwą przez pryzmat 'mitu" zelektryfikowanej linii Kłodzko-Wałbrzych. Zgłębiłem nieco temat i przeanalizowałem temat bocznicy w kontekście map. Na niemieckim mestishblacie z 1937 roku - bocznica jest linia wąskotorową, nie dobiegającą w ogóle w to miejsce (przechodziła na drugą stronę rzeki, i tam była przeładownia - dla zainteresowanych -. Na archiwalnych topo z geoportalu bocznica ma przebieg do tego miejsca, jako normalnotorowa. Moim zdaniem było tak - wąskotorówka była zelektryfikowana, bocznica normalna torowa już nie. Bo o ile jeżeli chodzi o wąski tor - to informacje są bardzo słabe co do elektryfikacji istnienia itp, to kolej normalnotorowa jest już bardzo dobrze udokumentowana. Ponadto - jeżeli zelektryfikowany byłby normalny tor - to lokomotywa do jego obsługi albo była wzięta z innej kolei zelektryfikowanych - (czyli jakiej?), albo byłaby to lokomotywa specjalnie wybudowana na potrzeby bocznicy już przez polski przemysł (bądź któregoś z demoludów - a tak informacja na pewno by się uchowała).
Stan | 2015-09-16 14:39:41
Faktem jest, że bocznica wąskotorowa istniała do I WW z ul. Sierpowej do Młynowa. W latach 20. XX wieku wybudowano już normalnotorową bocznicę, zelektryfikowną, jak wcześniej podałem. Słupy trakcyjne są widoczne przy znaczniku na tej panoramie (po lewej dolnej stronie): . Też jestem zaskoczony, że tak szybko zapomniano o tej ciekawie zaprojektowanej bocznicy kolejowej.
Pan Bohdan | 2015-09-16 14:50:36
Niemożliwym jest, żeby w latach 20-tych istniała ta bocznica jako normalnotorowa - mestishblatte z 1937 nadal przedstawia wąski tor - a Niemcy byli dość skrupulatni w aktualizacji map. Jest jakiś dowód na przebudowę bocznicy w latach 20-tych?
Stan | 2015-09-16 15:37:56
Witam Panie Bogdanie i mam nadzieję, że za jakiś czas pojawi się tu więcej zdjęć z lokomotywami elektrycznymi i parowymi kursującymi na tej krótkiej linii. Na dawnych mapach bocznica w tej lokalizacji pojawiła się w latach trzydziestych, stąd moje datowanie nieco wcześniejsze. Na kolejnej edycji jest już zaznaczona kilkutorowa przeładownia w Ścinawicy. Na pewno po 1945 r. cała przedwojenna infrastrutura funkcjonowała bez zarzutu, tak jak relacjonował Zbigniew. Trakcja elektryczna kończyła się na posterunku odgałęźnym, natomiast parowozy bez problemu dostarczały wagony do ładowni w Ścinawicy. W innym niejscu napisałem, że bocznicę obsługiwało Kłodzko Główne. Parowóz zatrzymywał się za posterunkiem dróżnika, a po przestawieniu zwrotnicy wagony były przetaczane w stronę zakładu. W drodze powrotnej lokomotywa zabierała ekspediowane wagony itd. Pojedyncze wagony były często przetaczane przez elekryczną lokomotywę na ślepy tor na początku bocznicy. Pozostałości tego układu istnieją do chwili obecnej. W każdym razie, fantazji w tej relacji nie ma; brakuje jedynie starych fotografii... Pozdrawiam.
Pan Bohdan | 2015-09-16 17:03:09
Mam parę pytań do Pana wypowiedzi: 1. Czy dysponuje pan zdjęciami o których mówi pan w pierwszym zdaniu? 2. "Na dawnych mapach" - tzn jakich mapach? Co pan rozumie przez słowa " w tej lokalizacji" - tj.: tak jak kursowały pociągi jeszcze w latach 90-tych XX wieku? czy ogólnie to, że istniała bocznica do papierni w Młynowie? Opis przedstawiony przez pana pasuje bardzo dobrze do sytuacji, która miałby miejsce w układzie bocznicy przedstawionej na mapie z 1937 roku . 3. Jeżeli wg Pana "bocznica wąskotorowa istniała do I WW" To jak Pan swoją tezę obroni w stosunku do w/w przez mnie Mestishblatta z 1937 roku, na którym ta bocznica jest przedstawiona jako bocznica wąskotorowa?
Stan | 2015-09-17 06:33:30
Wydaje mi się, że nasza wymiana zdań idzie w złym kierunku. Jak zdążył kolega zauważyć, ta bocznica jest dopiero rozpracowywana i moje uwagi oraz aktualne zdjęcia "prostują" nieco mityczne wieści na ten temat. Poczekajmy spokojnie jakiś czas i wszystko będzie klarowne. Także do map należy podchodzić krytycznie - linkowana mapa obrazuje teren z początku XX wieku (edycja 1919), z wąskotorówką (ul. Sierpowa - Młynów) wcześniej odnotowaną.
Stan | 2015-09-17 06:56:02
Właściwie dyskusja winna mieć miejsce w tym obiekcie:
Mam nadzieję, że Admin Rafał "powiąże posterunek dróżnika z tym obiektem.
moose | 2015-09-17 09:35:58
Tak - poprawiłem to. Ustalony kilometraż odgałęzienia i powiązanie z linią kłodzką bocznicy i domku dróżnika.
Stan | 2015-09-17 10:55:29
Świetnie; dziękuję bardzo.
Pan Bohdan | 2015-09-17 12:44:01
Czemu w złym kierunku? Mapa z 1937 jest była aktualizowana w 1930 roku - wiec na pewno jeszcze w 1930 był wąski tor (mestishom można ufać, Niemcy robi jest bardzo dokładnie, co potwierdzają pracownicy zakładu kartografii z UWr), który moim zdaniem był zeelektryfikowany - normalny, po przebudowie bocznicy - już nie był zelektryfikowany. Pytanie w którym roku dokonano przebudowy bocznicy - bo takie wydarzenie na pewno miało miejsce (a w raz z nim moim zdaniem skończyła się eksploatacja trakcji elektrycznej oraz demontaż sieci trakcyjnej).