Koncesja na budowę 55,63 km linii przyznana kontrolowanej przez Państwo Pruskie spółce Niederschlesisch-Märkische Eisenbahnbauten (NME) w dniu 17 czerwca 1874 r. Kapitał budowlany 24,75 mln marek. Budowy tuneli rozpoczęto latem 1876 r.. prace ziemne - od jesieni 1876 r. Budowę nadzorował tajny radca Rock. Kierownikiem budowy był mistrz budowlany Bothe ze Starego Zdroju który zarządzał 5 frontami robót. Prace budowlane realizowały firmy Weishorn u. Sohn z Döbeln w Saksonii, Koritzky z Görlitz, Weisshuhn z Ludwikowic, Lemberg ze Strzelina, Stichau u. Dassow z Berlina, Jensch z Nysy. Konstrukcje stalowe oparto na systemie Hilfscha. Odcinek 21,68 km z Kłodzka do Nowej Rudy otwarto 15 października 1879 r. Budowę linii ukończono 1 kwietnia 1880 r. Ostatni fragment linii 29,34 km z Podgórza do Nowej Rudy otwarto jednak dopiero 15 października 1880 r. Początkowo funkcjonowały stacje: Jedlina (jako Sophienau, 5,7 km), Głuszyca (8,6 km), Bartnica (15,6 km), Nowa Ruda (29,3 km), Ścinawka Śr. (36,9 km), Gorzuchów (43,3 km), Kłodzko (50,9 km). 8 stycznia 1882 r. otwarto przystanek Ludwikowice. 1 września 1905 r. otwarto przystanek Świerki Dolne.
(moose)
Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) na linii 286, najpierw odległość od Wałbrzycha, a następnie od Kłodzka, poniższy układ stacji ma genezę historyczną, ale formalnie, wg Instrukcji D29 Kłodzko jest pierwszą stacją. Pogrubioną czcionką zaznaczono stacje węzłowe, kursywą obiekty nieczynne:
- , Wałbrzych Główny, st., km 0,000 / km 50,990
- , Jedlina Górna, po., km 3,354 / km 47,636
- , Jedlina Zdrój, po./d.st., km 5,953 / km 45,037
- , Głuszyca, st., km 8,727 / km 42,263
- , Głuszyca Górna, po., km 10,968 / km 40,022
- , Bartnica, po./podg., km 15,779 / km 35,211
- , Świerki Dolne, po., km 17,810 / km 33,179
- , Ludwikowice Kłodzkie, po-podg, km 21,663 / km 29,327 (po.), km 29,009 (podg./ładownia)
- , Zdrojowisko, po., km 23,834 / km 27,179
- , Nowa Ruda Przedmieście, po., km 27,156 / km 23,836
- , Nowa Ruda, st., km 29,326 / km 21,664
- , Ścinawka Średnia, st., km 36,923 / km 14,067
- , Gorzuchów Kłodzki, po., km 43,380 / km 7,610
- , Bierkowice, po., km 46,258 / km 4,732
- , Kłodzko Główne, st., km 50,990 / km 0,000
Film z przejazdem lokomotywy TKt48-18
(moose)
Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) na linii 286, najpierw odległość od Wałbrzycha, a następnie od Kłodzka, poniższy układ stacji ma genezę historyczną, ale formalnie, wg Instrukcji D29 Kłodzko jest pierwszą stacją. Pogrubioną czcionką zaznaczono stacje węzłowe, kursywą obiekty nieczynne:
- , Wałbrzych Główny, st., km 0,000 / km 50,990
- , Jedlina Górna, po., km 3,354 / km 47,636
- , Jedlina Zdrój, po./d.st., km 5,953 / km 45,037
- , Głuszyca, st., km 8,727 / km 42,263
- , Głuszyca Górna, po., km 10,968 / km 40,022
- , Bartnica, po./podg., km 15,779 / km 35,211
- , Świerki Dolne, po., km 17,810 / km 33,179
- , Ludwikowice Kłodzkie, po-podg, km 21,663 / km 29,327 (po.), km 29,009 (podg./ładownia)
- , Zdrojowisko, po., km 23,834 / km 27,179
- , Nowa Ruda Przedmieście, po., km 27,156 / km 23,836
- , Nowa Ruda, st., km 29,326 / km 21,664
- , Ścinawka Średnia, st., km 36,923 / km 14,067
- , Gorzuchów Kłodzki, po., km 43,380 / km 7,610
- , Bierkowice, po., km 46,258 / km 4,732
- , Kłodzko Główne, st., km 50,990 / km 0,000
Film z przejazdem lokomotywy TKt48-18