MENU
Tor prowadzący do Kopalni Gabra w Nowej Rudzie - Słupcu. Kiedyś była to część Kolejki Sowiogórskiej, dzisiaj trasa obsługuje tylko kamieniołom. Po lewej widoczna podstawa dawnego wiaduktu z torami w kierunku KWK "Nowa Ruda" pole "Słupiec".

Dodał: Mikrob° - Data: 2009-09-19 11:37:36 - Odsłon: 3554
18 września 2009

Odcinek ok 6,7 km dawnej Kolejki Sowiogórskiej ze Ścinawki Średniej do Dzikowca jest wykorzystywany głównie do przewozów urobku z kamieniołomu gabra w Nowej Rudzie - Słupcu. Wcześniej wykorzystywała tę trasę również KWK "Nowa Ruda", ale obecnie tory i wszystkie wiadukty w kierunku tej kopalni są zdemontowane. Odcinek ze Ścinawki do słupieckiego kamieniołomu to jedyny wykorzystywany fragment z całej trasy dawnej Kolejki Sowiogórskiej, a 1,6 km fragment ze stacji w Nowa Ruda Słupiec do kopalny utrzymywany jest przez Kopalnię Surowców Skalnych w Bartnicy. Kończy się bocznicą na początku Dzikowca a dalej tory już nie istnieją od 1978. Dla potrzeb wyciągania składów z kamieniem kopalnia wykorzystuje ok. 200 m fragment dawnej, przedwojennej bocznicy do kopalni węgla Jan Baptysta.

  • /foto/7942/7942109m.jpg
    2007
  • /foto/285/285102m.jpg
    2009
  • /foto/295/295045m.jpg
    2009
  • /foto/295/295107m.jpg
    2009
  • /foto/296/296859m.jpg
    2009
  • /foto/305/305526m.jpg
    2009
  • /foto/296/296090m.jpg
    2009
  • /foto/298/298690m.jpg
    2009
  • /foto/298/298874m.jpg
    2009
  • /foto/302/302747m.jpg
    2009
  • /foto/311/311200m.jpg
    2009
  • /foto/6213/6213778m.jpg
    2016
  • /foto/6213/6213779m.jpg
    2016
  • /foto/6213/6213781m.jpg
    2016
  • /foto/6213/6213785m.jpg
    2016
  • /foto/6213/6213786m.jpg
    2016
  • /foto/6213/6213809m.jpg
    2016
  • /foto/6213/6213810m.jpg
    2016

Mikrob°

Poprzednie: Stodoła Strona Główna Następne: Bocznica Nowa Ruda-Słupiec - kamieniołom Gabra (KSS SA Bartnica)


moose | 2009-09-19 12:15:39
Po co kolejny obiekt? Masz obiekt dla linii 327 i tam dodawaj takie zdjęcia.
moose | 2009-09-19 12:18:23
Okej - znalazłem rozwiązanie - odpiąłem Kopalnię od Kolejki, a bocznica będzie łącznikiem pomiędzy dawną linią a kopalnią.
moose | 2009-09-19 12:20:22
Nie pasuje mi "systemowo" ten obiekt - bo dubluje formalnie przebieg linii (no bo co? dodasz teraz do Bocznicy np. stację w Słupcu? bzdura...). Pomyślę co z tym zrobić.
moose | 2009-09-19 12:23:16
i jeszcze jedno - dalej formalnie jest to szlak nr 327 wg nomenklatury PLK, a nie np. zespół bocznic, co tym bardziej utwierdza mnie w przekonaniu że nie powinno być osobnego obiektu dla bocznicy w ramach linii lub poza nią. Linia jest nadrzędna.
Mikrob | 2009-09-19 15:12:35
Szukałem jaką nazwę obiektu stworzyć dla tego kawałka linii i znalazłem na stronach obiekty zwane "Odcinkami". Co mnie skłoniło do założenia tego obiektu? A to, że jest to chyba jedyny odcinek Kolejki Sowiogórskiej po którym cokolwiek jeździ a konkretnie tylko pociągi obsługujące kamieniołom (i oczywiście od czasu do czasu jakiś techniczny). Cała sytuacja wygląda tak, że pociąg aby wjechać na tereny kamieniołomów musi jakby zjechać z tego szlaku, że tak powiem wycofując się. Skład podjeżdża pod Dzikowiec (dalej będąc na torowiskach szlaku) a potem po zmianie zwrotnicy cofa wjeżdżając już na bocznice bezpośrednio w kamieniołomach. Więc sama kopalnia jako tako do szlaku nie należy ale dba o ten odcinek bo wszędzie widać jej pracę to na przejazdach kolejowych, to na mostach, a chabazie przy torowiskach wycinają panowie w kombinezonach z napisem "Kopalnia... (itd)". Więc wg mnie czy podłączymy kamieniołom do szlaku kolejowego, czy też nie to nie będzie w żadnym przypadku błędem. Słowo "Bocznica" w nazwie obiektu to ten kawałek toru na który pociąg musi wjechać, by później móc wycofać do kamieniołom (lub wrócić z kamieniołom na szlak). Kiedyś tory biegły aż do Dzikowca, teraz postawili "koziołka", za nim tory zdjęto i powstała właśnie taka bocznica (której tory były kiedyś częścią linii). Więc może wywalić słowo "bocznica" z obiektu, odcinek podłączyć jako podobiekty Kamieniołom, Stacji w Słupcu i bezpośrednio pod linię lub tylko pod linię?
Mikrob | 2009-09-19 15:15:12
Jak to wszystko wygląda od strony ułożenia torów można zobaczyć na mapie, pamiętając, że na początku Dzikowca tory się urywają.
Mikrob | 2009-09-19 15:32:32
A oto ta "bocznica" będąca fragmentem linii : .
moose | 2010-07-26 23:25:12
Myślę, że znalazłem rozwiązanie. Przeniosłem bocznicę do Słupca i odciąłem od niej Ścinawkę. Teraz to jest bocznica Słupiec-kopalnia. Przy okazji pod Słupcem założyłem obiekt drugiej nieistniejącej już bocznicy do KWK NR pole Słupiec. Teraz bocznica nie dubluje przebiegu linii, a wiadukty od Słupca do Ścinawki są już na linii głównej, a nie pod bocznicą. Kilometraż się dla nich ustali i będzie porządeczek. Mikrob - jak masz jakieś zdjęcia z bocznicy kopalnianej do dodaj lub powiąż z tym nowym obiektem .
Mikrob | 2010-07-27 23:52:42
No tak, tylko na tym zdjęciu jest tor którym nie pojedziemy do byłej KWK. To już jest blisko kamieniołom. Od Ścinawki Średniej do stacji Nowa Ruda - Słupiec tor do KWK i kamieniołom był jeden. Dopiero za stacją a konkretnie za przejazdem kolejowym przez ul. Słupiecką ten tor rozdzielał się. Do kamieniłom jechało się jeszcze trasą Kolejki Sowiogórskiej, a do KWK był osobny tor.
moose | 2010-07-28 08:43:28
Zdjęcie jest wspólne dla dwóch bocznic - przecież sam piszesz że był tutaj most nad tym torem, którym prowadziła bocznica do KWK.
Mikrob | 2010-07-28 14:17:34
Racja. Pamięć dobra ale krótka