MENU
Szynobus powolutku sunie do Nowej Rudy.

Dodał: wk° - Data: 2019-09-07 18:13:30 - Odsłon: 32
04 września 2019

Data: 2019:09:04 15:12:15   ISO: 100   Ogniskowa: 55 mm   Aparat: SONY SLT-A35   Przysłona: f/13   Ekspozycja: 1/160 s  


Żelazny wiadukt przerzucony nad Zatorzem w Drogosławiu, zwany przed wojną Leedenbrücke, znajduje się na malowniczej trasie kolejowej Kłodzko - Wałbrzych i jest jedną z jej atrakcji. Mając długość 181 m jest najdłuższym wiaduktem na tej linii. Wysoki na 30 m do dna strumienia i 27 m do drogi. Most zbudowany jest z 5 przęseł stalowych, kratownicowych, wolnopodpartych o długości 36,2 m każde. W dniu kapitulacji 8 maja 1945 roku wycofujące się niemieckie oddziały wojskowe (Heeresgruppe Schoerner) wysadziły wiadukt. Do wysadzenia wykorzystano 5 min powietrznych z czego 3 eksplodowały. Linia nie mogła być wykorzystana na całej długości, dlatego też przystąpiono do odbudowy jednego przęsła, które było wykonane według projektu inżyniera Ptaszyńskiego z drewna, stąd też nazwa "most na zapałkach". Podczas prac doszło do tragicznego wypadku (upadek z wysokości), w którym zginął cieśla Felix Matzner. Nie tylko z tego powodu drewniany tymczasowy most nazwano "mostem śmierci". Podobno tak był niebezpieczny, że skład jechał przez most bez ludzi, dopiero po drugiej stronie pasażerowie ponownie wsiadali do wagonów. Metalowe przęsło wykonała w latach 40-tych Huta Kościuszko. Drugiego nie założono do dnia dzisiejszego. Wiadukt ten w całej konstrukcji jest polski i ma, jako jedyny na tej linii, odmienną konstrukcję, ponieważ tylko on w tych rejonach został wysadzony. Można go porównać z innymi wiaduktami na tej trasie, które są do siebie bardzo podobne, np.: w N.Rudzie nad Woliborką , czy w Ludwikowicach Kł. .
(Mikrob, dzięki phantasma1958 za część informacji)

  • /foto/115/115576m.jpg
    1879 - 1880
  • /foto/4684/4684948m.jpg
    1925 - 1945
  • /foto/431/431555m.jpg
    1945
  • /foto/272/272571m.jpg
    1945 - 1948
  • /foto/7264/7264112m.jpg
    1978
  • /foto/4977/4977596m.jpg
    1984
  • /foto/5202/5202392m.jpg
    1995
  • /foto/142/142788m.jpg
    2006
  • /foto/142/142790m.jpg
    2006
  • /foto/142/142791m.jpg
    2006
  • /foto/142/142792m.jpg
    2006
  • /foto/142/142793m.jpg
    2006
  • /foto/142/142794m.jpg
    2006
  • /foto/142/142816m.jpg
    2006
  • /foto/142/142944m.jpg
    2006
  • /foto/142/142947m.jpg
    2006
  • /foto/142/142989m.jpg
    2006
  • /foto/142/142990m.jpg
    2006
  • /foto/219/219451m.jpg
    2006
  • /foto/154/154158m.jpg
    2007
  • /foto/194/194129m.jpg
    2007
  • /foto/194/194130m.jpg
    2007
  • /foto/270/270739m.jpg
    2008
  • /foto/270/270740m.jpg
    2008
  • /foto/270/270743m.jpg
    2008
  • /foto/409/409332m.jpg
    2011
  • /foto/409/409136m.jpg
    2011
  • /foto/409/409147m.jpg
    2011
  • /foto/6926/6926869m.jpg
    2011
  • /foto/5895/5895424m.jpg
    2012
  • /foto/3782/3782133m.jpg
    2012
  • /foto/3460/3460424m.jpg
    2012
  • /foto/4462/4462296m.jpg
    2012
  • /foto/3815/3815851m.jpg
    2013
  • /foto/3815/3815853m.jpg
    2013
  • /foto/3815/3815856m.jpg
    2013
  • /foto/3805/3805311m.jpg
    2013
  • /foto/6962/6962350m.jpg
    2013
  • /foto/4026/4026939m.jpg
    2013
  • /foto/4116/4116853m.jpg
    2013
  • /foto/4263/4263977m.jpg
    2013
  • /foto/4935/4935886m.jpg
    2013
  • /foto/4051/4051572m.jpg
    2013
  • /foto/4066/4066403m.jpg
    2013
  • /foto/4201/4201487m.jpg
    2013
  • /foto/4303/4303073m.jpg
    2013
  • /foto/4338/4338845m.jpg
    2013
  • /foto/4402/4402596m.jpg
    2013
  • /foto/4572/4572107m.jpg
    2013
  • /foto/4416/4416056m.jpg
    2013
  • /foto/5124/5124567m.jpg
    2014
  • /foto/5363/5363765m.jpg
    2015
  • /foto/5372/5372276m.jpg
    2015
  • /foto/5372/5372277m.jpg
    2015
  • /foto/8206/8206537m.jpg
    2019

wk°

Poprzednie: Szpital Uzdrowiskowy Jan Kazimierz (pawilon A) Strona Główna Następne: Most kolejowy (Nowa Ruda / Zatorze)